Konvent
Ukrajina
Dokumenty
Pro vedení školy
Kariéra
Data
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Blíží se termín odevzdání vyúčtování DIGIPOMŮCEK a DIGIPROPASTI za rok 2023 

Školy zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí (dále jen školy) mohly v uplynulém roce čerpat finanční prostředky na digitální učební pomůcky pro své žáky a na prevenci digitální propasti. Nyní jsou školy povinny nejpozději do 28. února 2024 odevzdat závěrečnou zprávu o čerpání a využití těchto finančních prostředků v mimořádném sběru dat pomocí Informačního systému Národního plánu obnovy (IS-NPO).  

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) finančně podporuje školy v jejich inovacích ve vzdělávání v kontextu digitalizace prostřednictvím Národního plánu obnovy v rámci komponenty 3.1. Zdrojem finančních prostředků je Evropská unie (EU) – Nástroj pro oživení a odolnost, program Next Generation EU. Česká republika si proto stanovila cíle, které se zavázala splnit a propsala je do podmínek, účelu a kritérií čerpání finančních prostředků ve Věstníku (s. 252 účel prevence digitální propasti ÚZ 33088, s. 255 účel digitální učební pomůcky ÚZ 33087). Školy jsou povinny je dodržet, a zároveň poskytnout informaci MŠMT o tom, jak tyto finanční prostředky byly využity. V roce 2023 bylo možné pořizovat digitální učební pomůcky pro žáky a také se zaměřit na prevenci digitální propasti.  To záviselo na tom, zda školy čerpaly finanční prostředky přednostně v roce 2022 nebo v roce 2023 na pokročilé digitální učební pomůcky v souvislosti se změnami v Rámcovém vzdělávacím programu, kde byla nově začleněna pro základní školy klíčová digitální kompetence a nový obsah výuky informatiky. Bylo tak zapotřebí vybavit žáky pokročilými digitálními technologiemi pro jejich rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí. Zároveň v rámci prevence digitální propasti zajistit, aby žáci nebyli znevýhodněni tím, že nemají pro sebe k dispozici vlastní mobilní digitální zařízení pro běžnou výuku nebo výuku distančním způsobem.  


A právě o tom je závěrečná zpráva, resp. povinný sběr dat o využití finančních prostředků na DIGIPOMŮCKY a DIGIPROPAST za rok 2023, které musí školy vyplnit a odevzdat v informačním systému IS-NPO nejpozději do 28. 2. 2024.  

Názorný tutoriál pro vyplnění formuláře školy naleznou přímo v systému IS-NPO v části Metodika nebo na edu.cz/digitalizujeme a je rozdělený podle účelu na digipropast a digipomůcky.  Tutoriály jsou součástí metodické podpory, která vysvětluje v jednotlivých kapitolách na konkrétních příkladech, jak odpovídat např. na otázky k realizaci výběru dodavatele digitálních učebních pomůcek, jak dodržovat zásady přiměřenosti, rovného přístupu, nediskriminace a transparentnosti při jeho výběru v rámci výběrových řízení, průzkumu trhu nebo jak předcházet střetu zájmu a co je cílem zjišťování dat.   

Školy jsou povinny zároveň dodržovat publicitu, pomocí které informují veřejnost o tom, že využívají tuto finanční intervenci. Webové stránky školy a její informační portály tak musí obsahovat letáky publicity rozdělené podle účelu čerpání finančních prostředků. Vzory jsou k dispozici např. zde: https://www.edu.cz/npo/povinna-publicita-npo nebo na stránkách metodické podpory edu.cz/digitalizujeme. Tyto informační letáky, které jsou veřejně publikované, umožňují v rámci kontrolní činnosti rozlišit, zda škola čerpala i jiné veřejné zdroje na podporu digitalizace např. v rámci Šablon a ověřit, že např. nedocházelo ke dvojímu financování, kdy by jedna stejná technologie či zařízení bylo zaplaceno dvakrát. Je proto vhodné jednoznačně označit tato zařízení či technologie (je-li to zároveň možné), aby bylo zřejmé, ke kterému účetnímu dokladu patří, což lze snadno pomocí sériových čísel dodaných k účetnímu dokladu a vlastního inventárního označení.  

Finanční prostředky, které školy obdržely v České republice prostřednictvím Národního plánu obnovy, jejímž zdrojem je EU, jsou významnou podporou. Je proto nezbytné věnovat pozornost splnění stanovených podmínek, účelu a kritérií popsaných ve Věstníku. Dosud bylo vyčerpáno více než 3 mld. Kč z celkové částky 4,8 mld. Kč stanovené na období roku 2020–2026. Přitom v roce 2020 se původně jednalo o finanční prostředky ze státního rozpočtu, které byly později proplaceny z EU. Pomocí této finanční podpory bylo možné zajistit učitelů a žákům technické vybavení pro realizaci distanční výuky. V letech 2022–2024 pokračovala finanční intervence na prevenci digitální propasti a na vybavení žáků digitálními učebními pomůckami, která souvisí se změnami a reformou ve vzdělávání.  


Více informací jsme poskytli již v předchozí aktualitě zveřejněné na edu.cz pro školy soukromé a církevní, které mají stejné podmínky, účel a kritéria s drobnými rozdíly ve způsobu získání finančních prostředků a v termínu odevzdání závěrečné zprávy. Inspiraci a další podrobnosti, na co si dát pozor při vyplňování formuláře vyúčtování naleznete zde.  

Své případné dotazy můžete zasílat na e-mailovou adresu digitalizujeme@msmt.cz nebo se dotazovat přes Helpdesk IS-NPO. 


Anna Stočesová Martinková (anna.stocesova@msmt.cz)
vedoucí oddělení podpory digitální vzdělávání, odbor vzdělávací politiky Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Odebírejte novinky o školství
a vzdělávání srozumitelně a včas
Zadejte váš e-mail a naše novinky a upozornění vám budou chodit přímo do e-mailu. Odběr novinek můžete kdykoliv později odhlásit.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami o zpracování osobních údajů.
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content