Konvent
Ukrajina
Dokumenty
Pro vedení školy
Kariéra
Data
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Národní plán obnovy k prevenci digitální propasti pokračuje i v roce 2024

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rozděluje školám finanční prostředky z Národního plánu obnovy (NPO) v rámci komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace. Tato finanční intervence souvisí se změnami a revizemi vzdělávacího kurikula, které postupně základní a střední školy realizují. Od roku 2020 bylo možné čerpat finanční prostředky na podporu distanční výuky a od roku 2022 na vybavení žáků pokročilými digitálními učebními pomůckami (DUP), avšak tato finanční podpora skončila v uplynulém roce, ale opakovaná finanční intervence u prevence digitální propasti (PDP) pokračuje i letos. Rozděleno bude více než 700 mil. Kč. Příklady dobré praxe, jak naložit s finančními prostředky na prevenci digitální propasti, lze najít v metodické podpoře nebo ve videích z inspirativních škol, které jsou uvedeny na edu.cz/digitalizujeme/prevence-digitalni-propasti.

V letošním roce 2024 mohou základní a střední školy naposledy čerpat finanční prostředky na prevenci digitální propasti. Finanční intervence na PDP je určena pro školy zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem a školy soukromé a církevní. Nejedná se o plošnou finanční intervenci, neboť v tomto roce navazuje na čerpání v předchozích letech 2022 a 2023.  

Účelem této finanční podpory je snížení nerovností mezi žáky, kteří jsou znevýhodněni tím, že nemají pro sebe k dispozici mobilní digitální zařízení, které by mohli používat podle svých potřeb pro běžnou výuku (nebo domácí přípravu) a výuku distančním způsobem.  Účelem je vytvořit nebo doplnit na škole stávající tzv. mobiliář digitálních zařízení, ze kterého si žáci zapůjčují dle své potřeby dlouhodobě nebo krátkodobě základní digitální technologie, jako jsou například notebooky, ultrabooky, chromebooky, tablety nebo chytré telefony a využívají je v běžné výuce podle svých potřeb nebo ve výuce distančním způsobem nebo v rámci domácí přípravy. Nejedná se tedy o digitální učební pomůcku, kterou přináší do výuky učitel, ale žáci si zapůjčují tato mobilní digitální zařízení dle svých potřeb, pokud učitel podporuje ve výuce využívání vlastních digitálních zařízení žáků (BYOD). Škola je povinna prokazatelně tato zařízení žákům zapůjčovat a je na škole, jaký zvolí způsob evidence a komu tato zařízení zapůjčí s ohledem na potřeby školy a znalost prostředí. Doporučený postup pro evidenci zápůjček, včetně vzorového zápůjčního listu je dostupný na webu edu.cz/digitalizujeme v části prevence digitální propasti. 


Změnou, oproti předchozím rokům u prevence digitální propasti, je možnost zakoupení softwaru k právě pořízeným základním mobilním digitálním zařízením z NPO. Software musí být využitelný pro vzdělávání či sloužit jako prostředek ke vzdělávání (např. výukový software, operační systém), a to jako součást nově pořízené mobilní digitální technologie, což znamená, že nelze pořizovat software samostatně, neboť by nebyl splněn stanovený účel těchto finančních prostředků.

O podmínkách, účelu a kritériích využití finančních prostředků byly školy informovány ve Věstníku MŠMT 02/2024 (str. 235-237) a rovněž byly upozorněny dopisem, který jim byl odeslán do datové schránky. Školám zřizovaným krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí byly prostředky automaticky přiděleny na základě ad hoc normativu prostřednictvím místně příslušných krajských úřadů. Soukromé a církevní školy mohou na základě Výzvy podávat žádosti o dotaci do 30. 4. 2024. Žádost musí být doručena na MŠMT (nejlépe datovou schránkou), nedostačující je pouhé vyplnění a uzavření žádosti v systému IS-NPO, který slouží výhradně k vytvoření žádosti. Samotné podávání žádosti musí žadatel uskutečnit přímo na adresu MŠMT jedním ze způsobů uvedeném ve Výzvě.

Své dotazy můžete zasílat na e-mailovou adresu digitalizujeme@msmt.cz nebo se dotazovat přes Helpdesk IS-NPO. 


Věstník: 

VĚSTNÍK MŠMT 02/2024, MŠMT ČR (msmt.cz)  

Výzva:  

https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/narodni-plan-obnovy-vyzva-na-podporu-prevence-digitalni

Další užitečné odkazy: 

www.edu.cz/digitalizujeme/prevence-digitalni-propasti 

Metodicka-prirucka-k-prevenci-digitalni-propasti.pdf (edu.cz)  

Vzor MŠMT (Formulář zápůjčky) 220221_vzor_vypujcka.docx (live.com) 

Prevence digitální propasti I. - Začínám s‑vytvořením mobiliáře zápůjček žákům (youtube.com) 

Prevence digitální propasti II. - Pokračujeme s‑využíváním mobiliáře zápůjček žákům (youtube.com) 


Anna Stočesová Martinková (anna.stocesova@msmt.cz)
vedoucí oddělení podpory digitální vzdělávání, odbor vzdělávací politiky Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Odebírejte novinky o školství
a vzdělávání srozumitelně a včas
Zadejte váš e-mail a naše novinky a upozornění vám budou chodit přímo do e-mailu. Odběr novinek můžete kdykoliv později odhlásit.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami o zpracování osobních údajů.
cross
16
0
Byli bychom rádi za Vaši myšlenku, prosím přidejte komentář, pokud chcete.x
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content