Konvent
Ukrajina
Dokumenty
Pro vedení školy
Kariéra
Data
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Novelizace vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky

MŠMT informovalo o změnách souvisejících s novelou vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky (dále jen „vyhláška“), která nabývá účinnosti od 1.9.2024.

Důležité změny pro ZŠ

  1. Možnost využívat kriteriální hodnocení jako jednu z forem slovního hodnocení (§ 15 odst. 3 vyhlášky) – jedná se o hodnocení dovedností nebo znalostí žáka na základě předem definovaných kritérií nebo učebních cílů.
  2. Rozšíření možnosti zařazovat žáky z různých ročníků do jedné třídy i na 2. stupni ZŠ (§ 5 odst. 2 vyhlášky).
  3. Stanovení jednotného pravidla pro zařazování cizinců do ročníku (§ 9a) – cizinci se zařazují do ročníku dle věku a pouze vyžaduje-li to jejich zájem, lze s přihlédnutím k úrovni dosavadního vzdělání a zhodnocení vzdělávacích potřeb zařadit o jeden ročník níže.
  4. Obdobné pravidlo pro zařazování do ročníku je stanoveno i u občanů ČR, kteří doposud plnili povinnou školní docházku v zahraničí a nekonali zkoušky v kmenové škole (§ 18 odst. 8, § 18a odst. 6 a § 18e odst. 4 vyhlášky). Úpravy jsou zohledněny v aktualizované metodice pro kmenové školy.
  5. Úprava parametrů jazykové přípravy cizinců – změny se týkají zejména:
    • zavedení jazykové podpory rovněž v přípravných třídách (v režimu ZŠ),
    • rozšíření nároku na jazykovou přípravu pro cizince, který plní povinnou školní docházku v ČR z 12 na 24 měsíců (ve školním roce 2024/25 přechodně 36 měsíců),
    • úprava velikosti skupin a možnost rozdělení skupin pro jazykovou přípravu samostatně pro žáky 1. a 2. stupně ZŠ,
    • možnost stát se určenou školou na žádost, pokud má alespoň 5 dětí/žáků s nárokem na podporu (tato škola nemusí zajišťovat jazykovou podporu pro děti/žáky z ostatních škol),
    • určená škola musí být vždy s ročníky 1. i 2. stupně (s výjimkou školy určené na žádost),
    • zvýšení maximálního počtu hodin jazykové přípravy na ZŠ z 200 hodin na 400 hodin, včetně možnosti využití dalších 200 hodin u žáků, kteří již 200 hodin podpory absolvovali,
    • prodloužení délky poskytování jazykové přípravy z 10 na 20 měsíců.

Všechny změny jsou promítnuty v aktualizované metodice k jazykové přípravě v ZŠ.

Rovněž bylo dopracováno Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro základní vzdělávání o vyšší úrovně a připraveny další varianty orientačních testů pro zjišťování úrovně českého jazyka.

Školy mohou nadále využívat podpůrné služby Národního pedagogického institutu ČR včetně možnosti zřídit ve škole službu adaptačního koordinátora, využívat bezplatné tlumočnické a předkladatelské služby a nabídku bezplatných vzdělávacích aktivit.


Obsah

    Odebírejte novinky o školství
    a vzdělávání srozumitelně a včas
    Zadejte váš e-mail a naše novinky a upozornění vám budou chodit přímo do e-mailu. Odběr novinek můžete kdykoliv později odhlásit.
    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami o zpracování osobních údajů.
    cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content