Shrnutí k NPO v letech 2020-2024 v rámci komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rozděluje školám od roku 2020 finanční prostředky z Národního plánu obnovy (NPO) v rámci komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace. Finanční intervence souvisí se změnami a revizemi vzdělávacího kurikula v návaznosti na podporu digitálního vzdělávání a smysluplného zapojování digitálních technologií do výuky. 

V roce 2020 bylo možné poprvé čerpat finanční prostředky z NPO na nákup digitálních učebních pomůcek k realizaci distanční on-line výuky, resp. později byly tyto finanční prostředky zařazeny do NPO komponenty 3.1, proto ve Věstníku 06/2020 a 07/2020 v podmínkách, v účelu a v kritériích ještě nebyla o tomto zdroji finančních prostředků zmínka. Teprve od roku 2022 byly upřesněny podmínky ve Věstníku tak, aby bylo zřejmé, že se jedná o zdroj finančních prostředků z programu Next Generation EU, a tudíž je zapotřebí splnit např. povinnou publicitu a evidovat některé údaje tak, aby je bylo možné reportovat EU. Školy byly o této skutečnosti informovány zpětně a povinností každé takto podpořené školy je, aby informovala veřejnost o tom, že škola čerpala nebo nadále čerpá finanční prostředky z tohoto zdroje. Tato povinná publicita trvá do roku 2031 tzn. 5 let od ukončení finanční intervence komponenty 3.1 v roce 2026.  

Vzory povinné publicity včetně souhrnu plnění všech cílů jsou k dispozici na webových stránkách na edu.cz/digitalizujeme v části metodické podpory nebo přímo v odkazu NPO a školám byly tyto vzory poslány do datových schránek i v tomto roce v březnu 2024.  


V letech 2022–2023 bylo možné čerpat jednorázovou finanční intervenci na vybavení žáků pokročilými digitálními učebními pomůcky pro rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí, díky které se na českých školách podařilo digitalizovat výuku napříč vyučovacími předměty a realizovat tak inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace. Změny, které nastaly v souvislosti s Rámcovými vzdělávacími programy, přinášejí do škol nové možnosti využívat digitální kompetence ve všech vzdělávacích oblastech. Prostřednictvím této finanční podpory se podařilo digitalizovat například výuku přírodních věd, oblast robotiky, fyziky a dalších vzdělávacích oblastí. V chemii například žáci používají digitální sondy, mikroskopy a teploměry, které přenášejí a měří hodnoty přímo v počítači, seznamují se s pohybovými čidly a digitálním spektrofotometrem, který umožňuje měřit spektrum světla či elektromagnetického záření mimo viditelnou oblast. Ve výtvarné výchově si děti zase například prostřednictvím digitálního šicího stroje dokáží vyrobit vlastní výšivky nebo pomocí digitálního řezacího plotru je vyřezávají. Hlavním záměrem finanční podpory bylo umožnit školám nakoupit pokročilé digitální učební pomůcky pro rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí žáků. Příklady dobré praxe přímo ze škol byly sdíleny na edu.cz/digitalizujeme v inspiromatu pro pokročilé digitální učební pomůcky žáků a v inspirativních videích např. pro nejmenší děti a žáky MŠ nebo pro základní školy s využitím robotických pomůcek a pro žáky středních škol jsou velmi pestré další pokročilé digitální učební pomůcky pro žáky ZŠ a SŠ s využitím badatelské techniky.  

Některé školy tuto finanční intervenci na pokročilé digitální učební pomůcky mohly čerpat již v roce 2022, pokud deklarovaly výuku podle revidovaného Rámcového vzdělávacího programu Základního vzdělávání již v roce 2022 nebo ji už zahájily. Jednalo se o základní školy a nižší stupeň osmiletého gymnázia a zařazeny byly také všechny mateřské školy. Ostatní základní a střední školy tyto finanční prostředky obdržely automaticky v roce 2023.  

Tato finanční intervence z NPO na nákup pokročilých digitálních učebních pomůcek však v roce 2023 skončila a je na školách, aby pokračovaly v nákupech digitálních učebních pomůcek pro své žáky z ostatních neinvestičních výdajů ze státního rozpočtu (ONIV) a udržovaly tak vybavení žáků digitálními učebními pomůckami stále aktuální a odpovídající trendům moderní doby. 


V letech 2022-2024 probíhá opakovaná finanční intervence, která je zaměřená na prevenci digitální propasti. Pozornost je v této intervenci zaměřená na žáky, kteří jsou znevýhodněni tím, že nemají pro sebe k dispozici mobilní digitální zařízení pro běžnou výuku nebo pro výuku distančním způsobem. Smyslem této intervence je, aby za tři roky jejího trvání školy vytvořily tzv. mobiliář těchto mobilních digitálních zařízení a zapůjčovaly je nebo byly připraveny je zapůjčovat potřebným žákům, kteří jsou znevýhodněni tím, že tato zařízení nemají pro sebe k dispozici. To znamená, že škola je povinna evidovat počty zápůjček a je na jejím rozhodnutí a zhodnocení potřeb žáků, zda jsou realizovány zápůjčky krátkodobé nebo dlouhodobé, v rámci zápůjček ve škole, pro domácí přípravu nebo v rámci kiosku, který je zřízen ve škole tak, aby jej mohli žáci dle svých potřeb využít o přestávkách či volných hodinách nebo po vyučování apod. Podmínky, účel a kritéria byla stanovena v tomto roce ve Věstníku MŠMT 02/2024 (str.  235-237) pro školy zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí a ve Výzvě pro soukromé a církevní školy a v předchozích letech ve Věstníku č. 02/2023 a 01/2022.  

Významným rozdílem v čerpání finančních prostředků v rámci prevence digitální propasti v průběhu let 2022-2024 je, že v tomto roce školy mohou čerpat finanční prostředky nejen na nákup mobilních digitálních zařízení pro zápůjčku žákům v rámci prevence digitální propasti, ale mohou spolu s těmito zařízeními pořídit také software pro vzdělávání. Podrobněji jsme o tom psali v předchozím článku k prevenci digitální propasti.  


V současné době se realizuje výzva na implementaci rámce DigCompEdu. Tato výzva a její realizace by měla zajistit metodickou podporu pro rozvoj digitálních kompetencí pedagogů podle evropského rámce. Mělo by tak vzniknout v průběhu dvou let několik aktivit napomáhajících k rozvoji digitálních kompetencí učitelů. Například by měly vzniknout metodické materiály, které budou moci využívat vzdělávací instituce ke vzdělávání pedagogů. Součástí materiálů bude i návaznost na evaluační systém Učitel21. V rámci další aktivity by se metodické materiály a kurzy měly zaměřit na nástroje generativní umělé inteligence (AI) a další témata spojená s dynamickým rozvojem digitální technologií např. dezinformace, finanční a mediální gramotnost, kyberbezpečnost. Aktivity jsou zaměřeny nejen na přípravu kurzů a metodických materiálů pro pedagogy základních a středních škol, ale také pro předškolní vzdělávání a rozvoj digitálních kompetencí pedagogů se zaměřením na to, jak správně pracovat s pomůckami určenými k rozvoji digitálních kompetencí a informatického myšlení předškolních dětí.  


Shrnutí o naplňování cílů NPO komponenty 3.1 

Naplňování cílů stanovených pro úspěšnou realizaci inovací ve vzdělávání v kontextu digitalizace je dlouhodobým procesem, který vede ke zlepšení podmínek vzdělávání. K tomu přispívají nové školní vzdělávací programy, které školy postupně aktualizovaly podle revizí vzdělávacího kurikula. Dále pak jednorázová finanční intervence z NPO komponenty 3.1 v letech 2022-2023 na nákup pokročilých digitálních učebních pomůcek měla školám pomoci nastartovat a realizovat rozvoj klíčové digitální kompetence žáků ve všech vzdělávacích oblastech. A zároveň probíhající opakovaná finanční intervence v letech 2022-2024, která se zaměřuje na prevenci digitální propasti a navazuje tak na rok 2020, kdy byly zápůjčky zařízení potřebným žákům nezbytností, aby bylo možné realizovat distanční on-line výuku. Tato opakovaná finanční intervence má zajistit, že téměř na každé škole je zřízen tzv. mobiliář, ze kterého zapůjčují mobilní digitální zařízení těm žákům, kteří jsou znevýhodněni tím, že je nemají pro sebe k dispozici v rámci distanční výuky nebo běžné výuky či domácí přípravy.  

Metodická podpora je dostupná na webu edu.cz/digitalizujeme. Případné dotazy můžete pokládat prostřednictvím formuláře is-npo.msmt.cz/napoveda/zeptejte-se, zasílat na e-mail  digitalizujeme@msmt.cz  anebo se telefonicky obrátit se žádostí o konzultaci na  Oddělení podpory digitálního vzdělávání (MŠMT).  


Anna Stočesová Martinková (anna.stocesova@msmt.cz)
vedoucí oddělení podpory digitální vzdělávání, odbor vzdělávací politiky Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Odebírejte novinky o školství
a vzdělávání srozumitelně a včas
Zadejte váš e-mail a naše novinky a upozornění vám budou chodit přímo do e-mailu. Odběr novinek můžete kdykoliv později odhlásit.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami o zpracování osobních údajů.
cross
1
0
Byli bychom rádi za Vaši myšlenku, prosím přidejte komentář, pokud chcete.x
Skip to content