Konvent
Ukrajina
Dokumenty
Pro vedení školy
Kariéra
Data
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Realizace Strategie 2030+

Strategie MŠMT

Na této stránce se seznámíte s kartami opatření a klíčovými aktivitami Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+ stanovenými pro první a druhé implementační období a s jejich realizací.



1. implementační období (2020-2023)

1. PODPORA PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Opatření Vyhodnocení klíčových aktivit
Op. č. 1
Zvýšení účasti dětí
v předškolním
vzdělávání
KA 1.1 Analýza příčin a návrh opatření  
KA 1.2 Meziresortní spolupráce na podporu komunikace se zákonnými zástupci
KA 1.3 Zajištění potřebných kapacit  
Op. č. 2
Úprava RVP PV
a zvýšení kvality
předškolního
vzdělávání
KA 2.1 Úprava RVP PV  
KA 2.2 Podpora implementace RVP PV  
KA 2.3 Podpora pedagogické diagnostiky  
Op. č. 3
Podpora pedagogů
vedení školy
KA 3.1 Zvýšení kvality přípravného vzdělávání  
KA 3.2 Posilování řídících kompetencí vedoucích pracovníků  
KA 3.3 Podpora dalšího vzdělávání  
Op. č. 4
Parametrizace
financování
a nákladovosti MŠ
KA 4.1 Finanční náklady na snižování počtu dětí na učitele
 
KA 4.2 Racionalizace finančních toků
 
2. REVIZE RVP ZV A SYSTÉM METODICKÉ PODPORY PRO ŠKOLY A PEDAGOGY
Opatření Vyhodnocení klíčových aktivit
Op. č. 1
Revize RVP ZV
v oblasti ICT
KA 1.1 Úprava obsahu RVP ZV – integrace nového pojetí informatiky a digitální gramotnosti
KA 1.2 Příprava modelových ŠVP k revidovanému RVP ZV – oblasti informatiky a digitální gramotnosti
KA 1.3 Příprava metodických materiálů k novým očekávaným výstupům informatiky a digitální gramotnosti
KA 1.4 Příprava minimálního standardu materiální vybavenosti školy pro výuku nového pojetí informatiky a digitální gramotnosti
KA 1.5 Implementace rámců pro digitální vzdělávání  
Op. č. 2
Revize RVP ZV
KA 2.1 Návrh cílů a obsahů vzdělávání  
KA 2.2 Inovace struktury a obsahu RVP ZV
 
KA 2.3 Propojení formálního a zájmového vzdělávání v základních školách
Op. č. 3
Vytvořit
k revidovanému

RVP ZV metodickou
podporu – modelové
ŠVP, učební materiály
a úlohy
KA 3.1 Tvorba učebních textů, úprava systému doložek učebnic    
KA 3.2 Tvorba souboru učebních úloh, tvorba souboru úloh pro ověřování výsledků vzdělávání v uzlových bodech  
Op. č. 4
Podpora pedagogů
KA 4.1 Podpora pedagogických pracovníků při práci s kurikulem
 
KA 4.2 Zvýšení kvality přípravného vzdělávání pedagogických pracovníků
KA 4.3 Posilování kompetencí vedoucích pracovníků v pedagogickém řízení školy
Op. č. 5
Pokusné ověřování
kombinované formy
vzdělávání
v základních školách
KA 5.1 Realizace kombinované formy vzdělávání pro vybrané třídy ZŠ a vybrané jednotlivé žáky ZŠ    
 
3. PODPORA A ŘÍZENÍ ŠKOLY
Opatření Vyhodnocení klíčových aktivit
Op. č. 1
Pilotáž středního
článku podpory
KA 1.1 Pilotáž středního článku
Op. č. 2
Fakultativní právní
subjektivita
veřejných škol
a školských zařízení
KA 2.1 Umožnit vykonávat činnost školy bez právní subjektivity  
Op. č. 3
Snižování
administrativní
zátěže škol
KA 3.1 Realizace výzkumného záměru  
KA 3.2 Informační systémy  
KA 3.3 Zefektivnění finančních toků  
Op. č. 4
Fakultativní rozdělení
kompetencí vedení
škol a podpora
nepedagogické práce
KA 4.1 Možnost delegování kompetencí ředitele na více osob
 
KA 4.2 Nepedagogický tým školy  
KA 4.3 Spolupodílení se zřizovatelů na nepedagogických činnostech školy
Op. č. 5
Efektivní spolupráce
zřizovatelů, ředitelů
a úředníků
KA 5.1 Informační podpora a vzdělávací aktivity pro zřizovatele, ředitele, úředníky a další vedoucí pracovníky ve vzdělávacím systému  
Op. č. 6
Institucionalizace
specializovaných
pozic ve školách
KA 6.1 Vytvoření modelu postupné institucionalizace specializovaných pozic ve školách
Op. č. 7
Podpora vzdělávání
dětí a žáků s odlišným
mateřským jazykem
KA 7.1 Zajištění systémového financování  
KA 7.2 Cílená nabídka dalšího vzdělávání pedagogů  
KA 7.3 Stanovení potřebné jazykové úrovně dítěte  
KA 7.4 Zpracování kurikula češtiny jako druhého jazyka
 
 
4. INOVACE OBOROVÉ SOUSTAVY
Opatření Vyhodnocení klíčových aktivit
Op. č. 1
Podpora vzdělávání
dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem
KA 1.1 Oborová revize a inovace soustavy oborů vzdělání
 
KA 1.2 Flexibilní uspořádání školních vzdělávacích programů a výuky  
KA 1.3 Revize RVP v oblasti základních gramotností  
KA 1.4 Revize RVP v oblasti společného odborného základu
 
Op. č. 2
Získávání odborné
kvalifikace v průběhu
studia
KA 2.1 Získávání odborné kvalifikace v průběhu studia    
Op. č. 3
Usnadnění přechodu
absolventů na trh
práce
KA 3.1 Zvýšení kvality praktického vyučování  
KA 3.2 Podpora kariérového poradenství
 
5. ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ VE STRUKTURÁLNĚ POSTIŽENÝCH KRAJÍCH
Opatření Vyhodnocení klíčových aktivit
Op. č. 1
Komplexní podpora
pro školy v obcích
s vyšším podílem dětí

a žáků ohrožených
sociálním vyloučením
v Karlovarském

a Ústeckém kraji
KA 1.1 Posílení odborné kapacity a kompetence pro práci s různorodými skupinami dětí a žáků
Op. č. 2
Omezení
segregačních
tendencí
v základním školství
KA 2.1 Metodická podpora zřizovatelů v oblasti regulace spádovosti
Op. č. 3
Zvýšení účasti dětí
na předškolním
vzdělávání
v Karlovarském

a Ústeckém kraji
KA 3.1 Odstranění objektivní finanční bariéry bránící v přístupu ke vzdělávání  
KA 3.2 Podpora spolupráce rodiny a školy  
Op. č. 4
Cílená finanční
podpora nástupu
čerstvých absolventů
do pedagogické praxe

ve školách
v Karlovarském
a Ústeckém kraji
KA 4.1 Finanční motivace čerstvým absolventům k nástupu do škol v Karlovarském a Ústeckém kraji

2. implementační období (2023-2027)

A. KVALITNÍ A DOSTUPNÉ PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Opatření Vyhodnocení klíčových aktivit
A.1
Zajištění implementace aktualizovaného RVP PV
A.1.1 Podpora implementace RVP PV do škol  
A.1.2 Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v PV
A.2
Dostupné předškolní vzdělávání
v souladu
se zákonnou nárokovostí
od 3 let věku dítěte
A.2.1 Monitoring příčin neúčasti na PV a realizace opatření      
A.2.2 Zajištění potřebných kapacit
A.3
Redukce počtu
odkladů povinné
školní docházky
A.3.1 Podpora pedagogické diagnostiky v MŠ a speciálně pedagogické diagnostiky v ŠPZ
A.3.2 Zefektivnění podmínek a organizace PV  
A.3.3 Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků v MŠ a dalších aktérů ke vzdělávání dětí ze odlišného sociokulturního prostředí
A.3.4 Zpřísnění legislativních kritérií, za kterých bude možný odklad školní docházky
 
B. MODERNÍ ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ PRO 21. STOLETÍ
Opatření Vyhodnocení klíčových aktivit
B.1
Dokončení revize
RVP ZV
B.1.1 Dokončení tvorby RVP ZV  
B.1.2 Informační a osvětová kampaň k zavádění revidovaného kurikula
 
B.2
Implementace
revidovaného
RVP ZV
B.2.1 Metodická podpora a vzdělávání pedagogických pracovníků při práci s kurikulem
B.2.2 Systematizace a tvorba učebních materiálů pro práci s revidovaným kurikulem
B.2.3 Tvorba ověřovacích úloh pro jednotnou přijímací zkoušku  
B.3
Hodnocení
ve vzdělávání
B.3.1 Podpora formativní zpětné vazby  
B.3.2 Změny v hodnocení žáků na vysvědčení v 1. až 3. ročníku základního vzdělávání
B.3.3 Hodnocení výsledků vzdělávání v uzlových bodech  
B.4
RVP pro speciální
vzdělávání
B.4.1 Návrh cílů a obsahů RVP pro základní školu speciální a RVP pro praktickou školu
B.4.2 Informační a metodická podpora zavádění revidovaného RVP pro základní školu speciální a RVP pro praktickou školu
 
C. VŠEOBECNÉ A ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ PRO UPLATNĚNÍ V DALŠÍM STUDIU
I V PRAXI
Opatření Vyhodnocení klíčových aktivit
C.1
Nová struktura
oborové soustavy
středního vzdělávání
C.1.1 Optimalizace počtu oborů vzdělání středních škol  
C.1.2Zavedení pravidel pro tvorbu zaměření oborů vzdělání do oborové soustavy
C.2
Inovovaný obsah
RVP odpovídající
rychle se měnícím
potřebám
C.2.1 Posílení všeobecného základu, klíčových kompetencí a základních gramotností, prodloužení povinné školní docházky
C.2.2 Pyramidové uspořádání učiva v oborech (skupinách oborů) vzdělání  
C.2.3 Propojení NSK a RVP v obsahu vzdělávání  
C.3
Podpora kvality
vzdělávání
ve středních školách
 
C.3.1 Elektronizace přihlašování žáků do středního vzdělávání (elektronické podání přihlášky)
C.3.2 Zlepšení nástrojů na zvýšení kvality odborného vzdělávání C.3.2.1 Příprava a další vzdělávání učitelů odborných předmětů středních škol (včetně stáží u zaměstnavatelů) C.3.2.2 Podpora jazykového vzdělávání žáků a učitelů ve středních školách C.3.2.3 Zlepšení kvality praktického vyučování a praktické přípravy v odborných školách C.3.2.4 Podpora individuálních konzultací žáků ohrožených předčasným odchodem ze vzdělávání
C.3.3 Modernizace ukončování středoškolského vzdělávání C.3.3.1 Digitalizace maturitní zkoušky C.3.3.2 Alternativní forma profilové maturitní zkoušky (komplexní absolventská práce)
C.4
Postavení VOŠ
a modernizace

absolutoria
C.4.1 Posouzení postavení vyšších odborných škol ve vzdělávacím systému  
C.4.2 Zavedení nového pojetí konání absolutoria formou komplexní absolventské práce s obhajobou ve vyšším odborném vzdělávání
C.5
Zlepšování nástrojů
pro vstup absolventů
na trh práce
C.5.1 Kariérové poradenství a vzdělávání  
 
D. PODPORA A ROZVOJ PEDAGOGŮ A LEADRŮ ŠKOL
Opatření Vyhodnocení klíčových aktivit
D.1
Reforma pregraduální přípravy učitelů
a učitelek
D.1.1 Příprava opatření reformy pregraduální přípravy učitelů na další implementační období  
D.2
Posílení role ředitele
jako leadera
pedagogického
procesu
D.2.1 Vytvoření uceleného systému podpory ředitelů  
D.2.2 Vzdělávání ředitelů škol
D.3
Systém podpory
a rozvoje učitelů
v průběhu kariéry
D.3.1 Kompetenční profil učitele  
D.3.2 Systém podpory začínajících a uvádějících učitelů  
D.3.3 Revize podpůrných pedagogických činností  
D.3.4 Revize požadavků na odbornou kvalifikaci pedagogických pracovníků  
D.3.5 Systematická podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků  
 
E. ROVNÝ PŘÍSTUP A EFEKTIVNÍ PODPORA PRO VŠECHNY ŽÁKY BEZ ROZDÍLU
Opatření Vyhodnocení klíčových aktivit
E.1
Systém financování
a podpory
pro nejpotřebnější
školy a žáky
E.1.1 Návrh ukotvení indexového financování škol  
E.1.2 Metodická podpora pro školy s vyšším podílem znevýhodněných žáků  
E.1.3 Systém individualizované podpory dětí/žáků se sociálním Znevýhodněním k pokrytí základních materiálních potřeb ve vzdělávání
E.1.4 Zefektivnění systému školských poradenských zařízení zavedením sjednocených postupů při poskytování poradenských služeb
E.2
Maximalizace účasti
sociálně znevýhodněných dětí na předškolním vzdělávání
E.2.1 Vytvoření podmínek pro navázání spolupráce školy s rodinou  
E.3
Implementace institucionalizace specializovaných
pozic
E.3.1 Nastavení spádovosti pedagogicko-psychologických poraden ve vztahu k institucionalizaci podpůrných pozic
E.3.2 Systémová podpora činnosti školních poradenských pracovišť
 
E.3.3 Zvyšování počtu obsazených pozic školních psychologů a školních speciálních pedagogů (ŠP a ŠSP)
 
F. PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ A NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE
Opatření Vyhodnocení klíčových aktivit
F.1
Prevence rizikového
chování
F.1.1 Stabilizace a systémová podpora řízení a koordinace systému primární prevence
F.1.2 Vytvoření systému hodnocení kvality programů školské primární prevence
F.1.3 Monitoring a hodnocení preventivních aktivit škol a školských zařízení  
F.2
Preventivně
výchovná péče

– střediska
výchovné péče
F.2.1 Rozvoj sítě středisek výchovné péče
 
F.2.2 Revize standardů kvality v ambulantních formách středisek výchovné péče
F.2.3 Standardy kvality v celodenních a internátních formách středisek výchovné péče
F.3
Revize podoby
ústavní a ochranné
výchovy
a preventivně
výchovné péče
F.3.1 Prevence umístění dětí do ústavní výchovy
 
F.3.2 Minimalizace doby strávené dítětem v ústavní výchově
 
F.3.3 Zvýšení kvality péče o děti v podobě nových přístupů a strategií práce s dětmi s poruchami chování (prostřednictvím specializovaných programů)
F.3.4 Moderní, efektivní, dostupný a prostupný meziresortní systém s důrazem na kvalitu a profesionalitu poskytované včasné a cílené péče
o klienty
F.3.5 Transformace sítě zařízení a transformace péče o ohrožené děti v dětských domovech
 
G. SYSTÉMOVÁ PODPORA A ŘÍZENÍ ŠKOL
Opatření Vyhodnocení klíčových aktivit
G.1
Střední článek
podpory
G.1.1 Implementace středního článku podpory  
G.1.2 Analýza efektivity výkonu přenesené působnosti státní správy ve školství na úroveň ORP a krajů
G.1.3 Příprava modelu financování činností středního článku po roce 2028  
G.1.4 Zvýšení kompetencí pracovníků veřejné správy ve školství  
G.2
Zefektivnění činnosti
škol a školských
zařízení
G.2.1 Nastavení pravidelného a dlouhodobého vyhodnocování financování pedagogické práce
G.2.2 Úprava modelu financování regionálního školství tak, aby více podporovalo (motivovalo) ke spojování ředitelství
G.2.3 Vytvoření modelu nejmenší efektivní velikosti školy na úrovni jednoho zřizovatele
G.2.4 Převzetí nepedagogických činností zřizovatelem  
G.2.5 Rozdělení role ředitele školy  
G.2.6 Vytvoření modelu institucionalizace podpůrných pedagogických pozic v předškolním a středním vzdělávání
G.2.7 Stanovení spádovosti v legislativě a vytvoření online nástroje  
G.3
Evidence-based
policy
G.3.1 Posílení datové politiky  
G.3.2 Podpora pedagogického a resortního výzkumu  
G.3.3 Jednotný identifikátor subjektu vzdělávání (dítěte, žáka a studenta)  
G.4
Optimalizace
školského rejstříku
G.4.1 Novela školského zákona – propojení rejstříku se základními registry  
G.4.2 Nová aplikace rejstříku s výstupy pro veřejnost, jako má obchodní rejstřík – výpis s minulostí a automaticky elektronicky podepsaný úřadem
G.4.3 Analýza segmentu soukromých a církevních škol  
G.4.4 Úprava kritérií pro zápis nespádových škol  
 
H. VZDĚLÁVÁNÍ V CELOŽIVOTNÍ PERSPEKTIVĚ
Opatření Vyhodnocení klíčových aktivit
H.1
Rozvoj potenciálu
každého jednotlivce
H.1.1 Podpora motivace k cílenému studiu cizích jazyků  
H.1.2 Podpora nadání a talentu  
H.1.3 Podpora dobrovolnictví  
H.2
Propojení všech
složek vzdělávání – formálního,
zájmového a neformálního vzdělávání a informálního učení
H.2.1 Propojení formálního a zájmového vzdělávání ve škole  
H.2.2 Propojování formálního, zájmového a neformálního vzdělávání  
H.2.3 Revize rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání a její implementace
H.3
Podpora školských zařízení pro zájmové vzdělávání a organizací pracujících s dětmi a mládeží
H.3.1 Dostupnost nabídky aktivit a služeb pro neorganizovanou mládež  
H.3.2 Analýza aktivit dětí a mládeže v neformálním a zájmovém vzdělávání v ČR včetně doporučení pro další kroky v oblasti  
H.4
Vytváření podmínek pro další vzdělávání občanů
H.4.1 Vytváření prostředí pro rozvoj a inovaci struktury dalšího vzdělávání  
H.4.2 Podpora flexibilních cest k získání, zvýšení, rozšíření a potvrzení kvalifikace
H.4.3 Podpora škol v poskytování dalšího vzdělávání  
H.4.4 Rozvoj a podpora dalšího neprofesního vzdělávání  
Odebírejte novinky o školství
a vzdělávání srozumitelně a včas
Zadejte váš e-mail a naše novinky a upozornění vám budou chodit přímo do e-mailu. Odběr novinek můžete kdykoliv později odhlásit.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami o zpracování osobních údajů.
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content