Konvent
Ukrajina
Dokumenty
Pro vedení školy
Kariéra
Data
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Výsledky výzkumu "Analýza příčin vyššího podílu romských žáků vzdělávajících se ve školách a třídách zřízených podle § 16 odst. 9, školského zákona" včetně doporučení


Na této stránce naleznete krátký popis obsahu a 1 výsledek (závěrečnou výzkumnou zprávu) výzkumu realizovaného kosorciem PAQ Research, s.r.o. a STEM Ústav empirických výzkumů, z.ú. pro MŠMT v letech 2021-2022 z programu Technologické agentury ČR (TA ČR) BETA2 s názvem Analýza příčin vyššího podílu romských žáků vzdělávajících se dle RVP ZV UV ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9, školského zákona a návrh souboru opatření pro oblast vzdělávání a další relevantní oblasti.

Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit příčiny vzdělávání romských žáků vzdělávaných ve školách a třídách zřizovaných dle §16 odst. 9 školského zákona a navrhnout soubor doporučení pro oblast vzdělávání i další sektory. Více viz text níže a přiložená Závěrečná výzkumná zpráva.


Aktuální stav

  • Problém segregace romských žáků se za posledních 5 let se výrazně nezměnil:
    • Nedošlo snížení podílu romských žáků ve speciálních třídách (jsou ve většině krajů)V populaci dětí v ZŠ věku je stabilně okolo 3 % romských žáků, ale ve speciálních třídách běžných škol představují 22 % žáků a ve speciálních třídách 16/9 škol 15 % žáků.
    • Nedošlo ani k desegregaci v rámci běžných tříd a škol (jsou častěji v oblastech s vysokým zastoupením Romů).
  • Do speciálních tříd jsou romští žáci často zařazováni během prvních let školní docházky.
  • Vzděláváni jsou zde převážně podle rámcového vzdělávacího programu RVP ZV se sníženými nároky na výstupy ze vzdělávání z důvodu mentálního postižení.
  • Velké rozdíly v diagnostické praxi ŠPZ a návazných doporučeních ohledně přeřazení žáků do speciální třídy (i v jednom regionu).

Důvodu setrvávajícího stavu

  • ŠPZ často využívají spíše zastaralé diagnostické nástroje. Podpora tedy zatím nevedly k modernizaci ve využívání diagnostických nástrojů u většiny ŠPZ.
  • Velká část běžných škol neumí nebo nechce pracovat se sociokulturní znevýhodněním a chybějícími prerekvizitami romských žáků
  • Opačné příklady dobré praxe spojuje - intenzivní komunikace s romskými rodiči, speciálně pedagogická péče, individuální přístup k žákům a důsledné naplňování podpůrných opatření
  • I někteří romští rodiče pro své děti preferují speciální školy, protože na ně mají nižší nároky a představují přátelštější prostředí pro jejich děti.
  • V diagnostické praxi některých ŠPZ s objevují segregační tendence. I u jejich zaměstnanců se nezřídka setkáváme s přesvědčením o prospěšnosti speciálního školství pro romské děti.

Problém decentralizace a kontroly

  • Segregace skrze speciální školy pokračuje tam, kde vyhovuje kritickému množství lokálních aktérů. Stav je posílen decentralizací systému a absencí odpovědnosti za kvalitu činností škol a školských poradenských zařízení (metodické vedení, odvolávání a jmenování vedení atd.)
  • K segregaci v některých oblastech směřuje i práce se spádovými oblastmi, nad níž stát nemá plnou kontrolu.

Vybraná hlavní doporučení

  1. Posílit podporu i kontrolu práce školských poradenských zařízení
    • Posílit metodické vedení (MŠMT, NPI ČR) a zajistit skutečné a jednotné využívání moderních diagnostických nástrojů.
    • Jasněji vymezit role a poslání PPP a SPC (zvážit vymezení spádových oblastí PPP)
    • Posílit propojení se sociální prací a depistáží sociokulturního znevýhodnění, aby nedocházelo k jejímu směšování s LMP a dalšími diagnózami.
    • Pro profesionalizaci zvážit další kroky - vč. převzetí odpovědnosti z krajů na MŠMT
  2. Posílit pravomoci České školní inspekce ve změně nekvalitního vedení ZŠ a ŠPZ
    • Při opakovaně kritických zjištění z inspekční činnosti silnější pozice ČŠI při odvolání i návazném konkurzním řízení (většina v komisi a závaznost stanoviska)
    • Při pochybení vedení ŠPZ by ČŠI měla mít silnější mandát v procesu odvolání vedoucího pracovníka daného ŠPZ.
  3. Ze strany MŠMT či ČŠI detailněji a pravidelně monitorovat klíčové faktory segregace a vyzývat zřizovatele škol a školských poradenských zařízení k nápravě
    • Sledovat - výsledky jednotlivých ŠPZ, neodůvodněné využívání tzv. upravených výstupů napříč předměty, koncentraci romských a socioekonomicky znevýhodněných žáků do některých škol (běžných i speciálních)
    • Posílit zákonné pravomoci MŠMT či ČŠI pro vynucení změny spádových oblastí, pokud jimi zřizovatel přispívá k segregaci dětí a žáků.
  4. Dát školám v oblastech s výskytem segregovaných škol zvýšenou podporu
    • Především na klíčové podpůrné pozice – asistentů pedagoga, psychologů, speciálních pedagogů, sociálních pedagogů či pracovníků školní sociální práce
    • Posílit spolupráci se sociální oblastí - OSPOD, NNO, ŠPZ, Úřady práce atd.
  5. Posílit předškolní vzdělávání v širší oblasti okolo segregovaných škol
    • Docházka ve věku 4-5 let u sociálně znevýhodněných a romských dětí by měla činit minimálně 90 %. Navýšení kapacit, redukce všech spojených nákladů (obědy, doprava, pomůcky), spolupráce dalších aktérů (NNO, soc. služby, rodičovské kliny
  6. Zvýšit připravenost ředitelů, učitelů, asistentů pedagogů na vzdělávání žáků z odlišného sociokulturního prostředí
    • Především výrazným posílením tohoto tématu v dalším vzdělávání (systémem učících se komunit a reflexe praxe, omezit jednorázové DVPP) a dále rovněž v pregraduální přípravě či kvalifikačním vzdělávání pedagogických pracovníků.
  7. Poskytovat všem žákům jednotný kurikulární základ, ale individualizovat výuku
    • Na úrovni žáků se SVP omezit plošné využívání snížených nároků na výstupy ze vzdělávání napříč předměty
    • Posílit individualizaci výuky jako nástroje pro udržení žáků se vstupním sociálně kulturním znevýhodněním v hlavním proudu vzdělávání.
  8. Omezit sociální faktory vzdělávací neúspěšnosti v oblastech segregovaných škol.
    • Meziresortní spolupráce s MPSV s cílem posílení sociální práce v těchto lokalitách, omezení předlužení, prostorové segregace, nestabilního a nekvalitního bydlení a dalších klíčových jevů (absence, záškoláctví) s popsanými negativními dopady na vzdělávání.
  9. Působení a role speciálního školství
    • Nastavit užší spolupráci místní speciální školy s běžnými školami v tom smyslu, že je možný přechod dětí do běžné ZŠ nebo běžné třídy, přičemž přechod do speciální školy či třídy je brán jako dočasné řešení.
    • Vymezit úlohu speciálních škol jako metodických center pro podporu vzdělávání a začleňování žáků se SVP.

Výsledky výzkumu ke stažení


Obsah

    Odebírejte novinky o školství
    a vzdělávání srozumitelně a včas
    Zadejte váš e-mail a naše novinky a upozornění vám budou chodit přímo do e-mailu. Odběr novinek můžete kdykoliv později odhlásit.
    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami o zpracování osobních údajů.
    cross
    2
    0
    Byli bychom rádi za Vaši myšlenku, prosím přidejte komentář, pokud chcete.x
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content