Na otázku odpoví pokusné ověřování kombinovaného vzdělávání pro základní a střední školy, které navazuje na zkušenosti s distančním vzděláváním a zkouší různé možnosti digitalizace práce pro učitele a podporu žáků a studentů a jejich potřeb a talentů. Je třeba využít to dobré, co nám „digitální revoluce“ přinesla, a zároveň se poučit z chyb. Proto se nyní testují různé druhy způsobů organizace, obsahu a metod vzdělávání, které by mohly být do budoucna šikovně vyžity pro práci všech škol.
O půl druhého roku trvajícím projektu kombinovaného vzdělávání, které má prověřit možnosti zařazení on-line metod do běžné výuky škol, se dočtete v článku, který vyšel v květnovém Řízení školy..
Počítače a technika hraje v dnešní době prim. Digitalizace se díky pandemii velmi rychle zavedla i do našich škol, kde se s ní snažíme, tu lépe, tu hůře, sžít a vyrovnat. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na podzim 2020 schválilo a připravilo v rámci realizace nové národní Strategie 2030+ projekt pokusného ověřování kombinovaného vzdělávání. Mimo jiné je to reakce na zprávy České školní inspekce, které konstatují, že nejsou dostatečně využívány moderní výukové metody a převažují frontální formy práce s dominancí učitele, což vede k nižší míře aktivního zapojení žáků do výuky. Zároveň rostou počty dětí se specifickými vzdělávacími potřebami a je nezbytná vyšší míra individualizace výuky nebo různorodých úkolů tak, aby tyto potřeby a možnosti žáků byly více respektovány.
Půl druhého roku trvající projekt kombinovaného vzdělávání prověří možnosti zařazení on-line metod do běžné výuky škol. Navazuje na zkušenosti s distančním vzděláváním a zkouší různé možnosti digitalizace práce pro naše učitele a podporu žáků a studentů a jejich potřeb a talentů. Je třeba využít to dobré, co nám „digitální revoluce“ přinesla, a zároveň se poučit z chyb. Proto se nyní testují různé druhy způsobů organizace, obsahu a metod vzdělávání, které by mohly být do budoucna šikovně vyžity pro práci všech škol.
Ludmila Třeštíková
MŠMT
Jedním z cílů pokusného ověřování je tak připravit kvalitní podklady pro rozhodování MŠMT o tom, zda a jak začlenit kombinované vzdělávání do výuky v základních i ve středních školách. Očekávají se benefity při práci s nadanými či naopak nemocnými či hendikepovanými žáky, s dětmi na dlouhodobých pobytech v zahraničí nebo pokud to je pro žáka a jeho rodinu z nějakého důvodu výhodnější.
Projekt je realizován na principu dobrovolného zapojení škol. Do začátku března se k ověřování přihlásilo 38 základních škol, 17 středních škol a 10 gymnázií. Školy jsou všech velikostí, zřizovatelů i zaměření, ministerstvo potřebuje znát všechny možnosti.
Zúčastněné školy mohou zapojit celé ročníky, třídy, skupiny nebo jen konkrétní žáky. A je jasné, že škola musí mít i paralelních skupiny žáků, kteří se vzdělávají prezenčně, jako kontrolní vzorek, aby se daly objektivně srovnat výsledky obou metod vzdělávání a definovat výhody a nevýhody. Samozřejmě zapojení každého žáka je podmíněno souhlasem jeho zákonného zástupce. Dnes už víme, že většina přihlášených škol chce zařadit do pokusu2/3 svých žáků, běžné školy neplánují ověřování u posledních ročníků (žáků 9. tříd a maturantů), výjimku tvoří ScioŠkoly.
Je třeba využít zkušenosti a vytvořit funkční model výuky, které propojuje prezenční a distanční formu vzdělávání. Očekáváme, že kombinovaná forma má potenciál přinést do škol nové příležitosti: zvýšit samostatnost žáků, rozvíjet kompetenci k učení, personalizovat vzdělávání. Cílem je zohlednit různorodé učebních styly žáků, a přitom zachovat kvalitu. Jednoznačným benefitem je možnost vytvořit rovné příležitosti pro vzdělávání žáků, kteří se z jakéhokoli důvodu nemohou účastnit prezenční výuky. A také třeba vyzkoušet možnosti propojení prvků zážitkové pedagogiky.
Školy budou v rámci kombinovaného vzdělávání realizovat jak konkrétní témata, tak i celé předměty. Některé školy hodlají tyto varianty kombinovat. Často chtějí ředitelé distanční výuku zaměřit na realizaci školních projektů. Některé SOŠ plánují metody využít i pro praktickou výuku.
V rámci přihlášených škol bude také zkoumána efektivní organizace – od kombinace skupinového vzdělávání dle času nebo v návaznosti na rozvržení obsahu, až po personalizovaný model v rámci individuálního studijního plánu nebo individuálního vzdělávání. I časové modely navrhované školami jsou různé. Může to být zavedení distančního vzdělávání na 1 konkrétní den v týdnu, 1-3 týdny za pololetí nebo 1-2 dny za měsíc. Tady by se hodilo podotknout, že to záleží na školách, ale přínosem pro PO KV je využití co nejvíce různých kombinací. A také to, že je dobré také zjistit, co nefunguje, protože i to je zpětná vazba, kterou je možné využít.
Plán přípravné fáze probíhá od 1.1. do 31.8.2021. Bohužel spuštění projektu spadlo do období nouzového stavu vyhlášeného vládou ČR a nuceného přesunu veškeré výuky na distanční formu. Pokusné ověřování tak není možné na školách momentálně realizovat. Ale ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem probíhá příprava zapojených škol a vzájemná setkávání ředitelů a webináře pro učitele.
Školy budou realizovat kombinovanou výuku v návaznosti na to, jak se bude vyvíjet pandemická situace a s ní související opatření vlády a jak budou připraveny, ale nejpozději od 1.9.2021. Výsledky budou známy o prázdninách příštího roku (2022). O všech krocích a pokrocích vás budeme informovat.
ředitel, Gymnázium, Teplice
Máme chuť zkoušet a zavádět něco nového. Při dosavadní výuce na dálku jsme si ověřili nové formy a metody práce s žáky. Poznali jsme úskalí i přednosti takové práce, takže víme, do čeho jdeme.
Pro některé žáky je výuka na dálku vhodnější – nestresuje je, umožňuje jim vlastní tempo. Jiní zase nemohou být přítomni ve výuce kvůli zdravotnímu problému. Další pak jsou nadaní a pomocí výuky na dálku toho mohou zvládat více – sport, umění studium další školy. Všem těmto žákům chceme zavedením kombinovaného vzdělávání pomoci k dosažení jejich vzdělanostního maxima.
Plánujeme kombinované vzdělávání ve třech variantách. Jednak máme vybrány čtyř třídy, ve kterých bude probíhat výuka na dálku cca 3 – 5 dní v měsíci. Za druhé chceme výuku na dálku u žáků, kteří mají individuální studijní plán. A za třetí to bude u všech tříd ve dnech či situacích, kdy nebude běžná prezenční výuka možná.
ředitel, Vyšší odborná škola potravinářská a Střední průmyslová škola mlékárenská Kroměříž
Naše škola nabízí vzdělávání v potravinářských oborech již od roku 1902. Kombinovaným vzděláváním chceme zdokonalit dosavadní nástroje a mechanismy (případně nalézt nové) používané při distančním vzdělávání a celý proces zefektivnit a systémově ověřit v praxi. Předpokládáme, že se ověřování bude účastnit většina žáků školy, mezi žáky a jejich zákonnými zástupci je o účast v projektu zájem. A to stejné platí také pro pedagogické pracovníky školy, kteří již vybrali vhodné všeobecně vzdělávací i odborné předměty.
V rámci projektu plánujeme distanční výuku jednou týdně a vnímáme ji jako vhodný doplněk praktických odborných aktivit, které i nadále nutně musíme realizovat prezenčně v laboratořích a našem dílenském poloprovozu. Jako nejnáročnější v rámci výuky v digitálním prostředí pociťujeme udržení kvalitního kontaktu žáka a učitele, proces vzdělávání je o růstu člověka jako osobnosti skrze znalosti, dovednosti a postoje a naším hlavním úkolem je tedy hledat vhodné formáty výuky a nástroje, aby celý proces dával smysl. I v rámci distanční výuky je potřeba dbát na individuální potřeby každého žáka a toto pro nás aktuálně představuje největší motivaci a výzvu.
vedení školy, 4. ScioŠkola Praha - základní škola, s.r.o.
Máme chuť zkoušet a zavádět něco nového. Při dosavadní výuce na dálku jsme si ověřili nové formy a metody práce s žáky. Poznali jsme úskalí i přednosti takové práce, takže víme, do čeho jdeme.
Pro některé žáky je výuka na dálku vhodnější – nestresuje je, umožňuje jim vlastní tempo. Jiní zase nemohou být přítomni ve výuce kvůli zdravotnímu problému. Další pak jsou nadaní a pomocí výuky na dálku toho mohou zvládat více – sport, umění studium další školy. Všem těmto žákům chceme zavedením kombinovaného vzdělávání pomoci k dosažení jejich vzdělanostního maxima.
Plánujeme kombinované vzdělávání ve třech variantách. Jednak máme vybrány čtyř třídy, ve kterých bude probíhat výuka na dálku cca 3 – 5 dní v měsíci. Za druhé chceme výuku na dálku u žáků, kteří mají individuální studijní plán. A za třetí to bude u všech tříd ve dnech či situacích, kdy nebude běžná prezenční výuka možná.
Základní škola Velvary
Pokusné ověřování kombinované výuky nás zastihlo v době, kdy si více než v jiných časech uvědomuje nutnost přechodu od konzervativního modelu školy k modernějšímu a pružnějšímu vzdělávání. Proč?
Pokusné ověřování kombinovaného vzdělávání chápeme jako příležitost ke změnám, jako výzvu a logické navázání na distanční výuku. Nehledáme v něm marketingový záměr pro nábor nových žáků, ale rozšíření vzdělávacích služeb pro žáky současné.
Základní škola a Mateřská škola Pod Budčí, Zákolany
Naše škola představuje malotřídní školu, kterou tvoří první stupeň základní školy. První, druhý a čtvrtý ročník je v tomto školním roce samostatný. Třetí a pátá třída jsou spojené.
Do pokusného ověřování kombinovaného vzdělávání jsme se zapojili mimo jiné s ohledem na snahu posílit samostatnost žáků a jejich kompetence k učení. Reagujeme také na pozitivní ohlasy některých rodičů na distanční formu výuky a zájem o její začlenění do dalšího vzdělávání po zrušení mimořádných opatření. Klademe důraz na individuální přístup k dětem, rodinnou atmosféru, úzkou spolupráci s děním v obci a podporu kreativního myšlení žáků.